Přejít na navigaci (přeskočit obsah)

AKTUALITY

Spotřeba plechovkového piva roste
4. 9. 2008
tomas
Praha - Češi častěji pijí pivo z plechovek, které ještě nedávno stály na okraji zájmu tuzemských pivařů zvyklých vychutnávat si pěnivý mok ze skleněných lahví či v hospodách. Podíl piva stáčeného do plechovek na výstavu českých pivovarů sice letos vzrostl, přesto je většina piva distribuována v sudech a lahvích. Česká republika v podílu plechovek na prodaném baleném pivu výrazně zaostává například za Švédskem, Británií či Polskem, kde naopak pivaři nakupují především pivo v plechovkách. Vyplývá to z dnešních údajů evropské asociace výrobců nápojových plechovek.

Podle údajů Českého svazu pivovarů a sladoven se v prvním pololetí letošního roku podíl piva plněného v plechovkách na výstavu českých pivovarů pro tuzemský trh zvýšil z loňských 1,7 procenta na 3,2 procenta. Většina piva byla ale i letos stočena do sudů, jejichž podíl v polovině roku klesl z 50 procent na konci loňského června na 48 procent. Na lahvové pivo pak v Česku připadlo 46 procent prodaného piva.

"Na českém trhu jsme svědky docela rozumného rozvoje, který může vést k podstatnému nárůstu prodeje plechovkového piva. A protože podíl plechovkového piva na sousedním Slovensku je čtyřnásobný, jsme velmi optimističtí, když sledujeme podobný vývoj na českém trhu," řekl novinářům Göte Nylin z evropské asociace výrobců nápojových plechovek (BCME). Zatímco v prvním pololetí letošního roku vzrostl trh plechovek v Evropě o osm procent, tak v Česku a na Slovensku se podle údajů BCME zvýšil o 28 procent.

Plechovkové pivo se na celkovém tuzemském prodeji baleného piva včetně sudového loni podílelo jen zhruba pěti procenty, uvedl Nylin. Naproti tomu ve Švédsku činil podíl plechovek 75 procent, v Británii 69 procent, v Irsku 65 procent a v Polsku a Maďarsku měly pivní plechovky podíl 47 procent. "Česká spotřeba (plechovkového piva) je hluboko pod průměrem evropských zemí a ČR zaostává i za sousedními zeměmi, jako jsou Polsko, Maďarsko či Slovensko," podotkl Nylin. Sdružení BCME proto letos v Česku odstartovalo kampaň zaměřenou na propagaci plechovkového piva.  

Podle mluvčího Plzeňského Prazdroje Jiřího Marečka jsou čeští pivaři konzervativní a v obchodech raději kupují pivo v půllitrových zálohovaných lahvích. "Plechovky jsou oblíbené na cesty a jejich prodej roste v časech zejména letních, ale i zimních dovolených. Největší nárůsty jsou v době prázdnin v červenci a srpnu, o něco mírnější nárůst prodejů pak zaznamenáváme v prosinci a lednu," řekl ČTK Mareček.

Například Pivovar Zubr Přerov má roční výstav přes 270.000 hektolitrů piva, z toho do plechovek stáčí 24.500 hektolitrů pěnivého moku. "Zhruba polovinu plechovkového piva ale exportujeme. Naopak více než dvě třetiny z 23.500 hektolitrů piva stáčeného do PET lahví prodáváme na tuzemském trhu," uvedla mluvčí Pivovaru Zubr Hana Matulová. Nízká obliba plechovkového piva mezi Čechy souvisí s jeho vyšší cenou. Půllitrovou plechovku piva Zubr Gold přerovský pivovar prodává za 14,5 koruny a stejné pivo v lahvi stojí 8,5 koruny.

Snahu výrobců zvýšit v Česku spotřebu nápojových plechovek ale s nelibostí sleduje ministerstvo životního prostředí. "Z hlediska životního prostředí je to (nízký podíl plechovkového piva v ČR) jednoznačně dobrá zpráva. Plechovka patří mezi nejhorší způsoby balení nápojů, protože systém tříděného sběru plechovek není v ČR prakticky vůbec rozšířený. Lidé se těchto obalů nemají jak ekologicky zbavit," řekl ČTK mluvčí MŽP Jakub Kašpar, podle kterého je navíc výroba nápojových plechovek energeticky velmi náročná. MŽ proto připravuje novelu zákona o obalech, která by měla v Česku zavést zálohy na plastové PET lahve a také plechovky.

Celková produkce piva loni v Česku vzrostla o půl procenta na 19,9 milionu hektolitrů. Vývoz se zvýšil o 1,6 procenta na 3,6 milionu hektolitrů. Spotřeba piva činila loni v České republice 158,8 litru na osobu. Podle odhadů se na ní z 15 až 20 procent podíleli zahraniční turisté.

(zdroj: ČTK)

  skenovat0001_1

© Pivní Obzor 2007 - 2024 | Provozováno na RS MAXSOFT