Přejít na navigaci (přeskočit obsah)

AKTUALITY

Budvar: Cesta k akciovce
18. 12. 2008
t
Vláda bude pod obrovským tlakem, aby došlo k rychlé privatizaci, tvrdí šéf pivovaru Jiří Boček. Budějovický Budvar možná prožívá poslední měsíce jako národní podnik. Transformační poradci dokončili analýzu postupů, kterými by šlo změnit právní formu pivovaru na akciovou společnost stoprocentně vlastněnou státem.

Analýzu si objednalo Ministerstvo zemědělství, které má firmu na starosti. Jak týdeníku Ekonom řekl ředitel Budějovického Budvaru Jiří Boček, během prosince byly zpracovány oponentní posudky této analýzy.
Podle mluvčího resortu zemědělství Petra Vorlíčka jde o materiály Ministerstva financí a Ústavu státu a práva.
"Transformace je ryze technickou operací," uvedl Boček. "Vzhledem k rozsahu registrovaného duševního vlastnictví jsou u našeho podniku klíčové dvě věci: bezchybný přechod duševního vlastnictví doma i v zahraničí a také to, aby nedošlo k přerušení právní kontinuity."
Název piva a ochranné známky jsou výslovně vázány na národní podnik. Ten vede desítky sporů se svým konkurentem, americkou pivovarnickou jedničkou Anheuser-Busch. Ministr zemědělství Petr Gandalovič již dříve naznačil, kdyby by rizika transformace na akciovou společnost byla přílišná, posune se až do doby, kdy sporů podstatně ubude.
Transformačním poradcem je sdružení advokátní kanceláře Kříž a Bělina a společností Deloitte Advisory a Deloitte Audit. Výsledkem jejich práce je neveřejná analýza, která zahrnuje několik variant, z nichž jednu doporučuje. Ministerstvo zemědělství se výsledky analýzy a oponentními posudky začne záhy zabývat.
"Vybraná varianta nesmí ohrozit obchodní a ekonomické zájmy pivovaru," řekl Boček. Ačkoli samotná transformace na akciovou společnost z hlediska vlastnictví neznamená žádnou změnu, vláda bude podle ředitele pod silným tlakem, aby k následné privatizaci přistoupila co nejdříve. Důvodem je, že skupina InBev, která vznikla v roce 2004 spojením belgického pivovaru Interbrew a brazilské společnosti AmBev, získala v listopadu firmu Anheuser-Busch.

Astronomické výdaje
"InBev vynaloží na akcie amerického pivovaru obrovskou částku," vysvětluje Boček. Podle agentur zaplatí InBev 52 miliard dolarů.
"Taková suma se musí nějak splatit. InBev proto bude chtít ve své světové síti distribuovat pivo značky Budweiser vařené v USA. A vzhledem k tomu, že na mnoha trzích bude narážet na naši značku, dovedu si představit, že začne vyvíjet obrovský nátlak na Českou republiku, aby privatizaci urychlila," doplnil ředitel.
Skupina InBev již v ČR koupila několik pivovarů. Jejich značky Staropramen, Braník a Ostravar mají v tuzemsu zhruba patnáctiprocentní podíl. Mezi některými milovníky českého piva vyvolává představa, že InBev ovládne také Budvar, zděšení. Vyplývá to z internetových diskuzí. Mnozí například nedokážou zahraničnímu majiteli odpustit, že uzavřel pivovar v pražském Braníku.
Podle Bočka je globalizace trendem, nikoli však všelékem. "Většina globalizačních projektů nedosáhla stanovených cílů," připomíná. "Nikdo mě nemůže podezírat, že bych byl obhájcem společnosti Anheuser-Busch, ale z čistě profesního hlediska je mi líto, co náš americký rival zažívá po převzetí."
Jde o střet dvou podnikatelských strategií. Ta americká dbala na recepturu, suroviny, pivovarské řemeslo, tradici a komunikaci značky jako na základní pilíře, které se nemění ani v době potíží.
Přístup společnosti InBev je naproti tomu čistě finanční. Svědčí o tom mimo jiné skutečnost, že hned po listopadovém převzetí přijala opatření, která mají podle agentury AP pomoci dosáhnout úspory minimálně 1,5 miliardy dolarů (zhruba 300 miliard korun) ročně.
"Brazilský management přebírá americkou společnost, implementuje tam svůj systém ořezávání nákladů, a myslím, že je to k neprospěchu pivovarské branže. Ke každé značce piva patří příběh a poctivé řemeslo. Nelze se dlouhodobě spoléhat na to, že ořežu náklady a pivo udělám co nejlaciněji, a pak za pomoci marketingu vymyji spotřebiteli hlavu, že jde o poctivý a špičkový produkt," upozornil Boček.
Z firmy Anheuser-Busch InBev přišla v prosinci zpráva, že zruší zhruba 1400 pracovních míst v USA, což odpovídá přibližně šesti procentům její tamní pracovní síly.
Budějovický Budvar za dvanáct let téměř ztrojnásobil výstav na loňských 1,2 milionu hektolitrů. V roce 2007 vytvořil hrubý zisk ve výši 302 milionů korun. Za rok 2008 uvaří Budvar více než 1,3 milionu hektolitrů. Na hospodářské výsledky dopadá silná koruna, navíc se výrazně zvýšily ceny sladu, chmele a elektrické energie. Zisk před zdaněním bude letos asi 130 milionů.
V roce 2007 Budějovický Budvar vytvořil svůj historický exportní rekord. Vyvezl téměř 600 tisíc hektolitrů.
"Letos vyvážíme zhruba stejně," uvedl Boček s tím, že v některých státech se již začal projevovat pokles související s ekonomickou krizí. Budvar patří mezi výrobky s vyšší cenou. Když se zhorší hospodářská situace, konzumenti začnou šetřit.
"Do Británie dorazila krize už koncem roku 2007, kdy jsme o ní tady ještě ani tak moc nevěděli. Dříve plné hospody jsou poloprázdné. Spotřeba piva v Británii klesla asi o sedmnáct procent. My jsme přitom v roce 2008 do Británie vyvezli meziročně jen o osm procent méně," doplnil ředitel.
Celkový výstav piva v ČR zřejmě letos nepatrně poklesne. Český svaz pivovarů a sladoven informoval, že tuzemští producenti za první tři čtvrtletí uvařili 15,3 milionu hektolitrů, meziročně o téměř 0,9 procenta méně. I tak jde o druhý největší výstav v dějinách. Tuzemský prodej klesl skoro o dvě procenta na 12,4 milionu hektolitrů. Vývoz činil 2,9 milionu hektolitrů.

Bez úvěrů
Hlavním hráčem na tuzemském trhu je Plzeňský Prazdroj. Připadá na něj zhruba každé druhé vypité pivo. Prodej Budvaru na domácím trhu v roce 2008 vzrostl zhruba o devět procent a podíl na české produkci dosáhl přibližně 6,3 procenta. Výhodou pivovaru je, že svůj rozvoj financuje z vlastních zdrojů. Současné zhoršování úvěrových podmínek ho tudíž netrápí.
Ačkoli se možná blíží přelomový okamžik, podnik se nadále rozvíjí a investuje. V říjnu šlo o dva nové stáčecí stroje, každý s výkonem čtyřicet tisíc lahví za hodinu. Nyní firma staví nový plně automatizovaný sklad piva v lahvích a plechovkách. Jeho cena se bude pohybovat kolem 87 milionů korun, zboží bude naskládáno až do výše 24 metrů. Sklad bude dokončen v létě 2009.
Pivovar také vyvíjí nové nápoje. Značku Pardál, kterou v roce 2007 uvedl na jihočeský regionální trh, začal v roce 2008 prodávat po celé republice. Pivo je ve srovnání s Budvarem tmavší, má vyšší plnost a obsah hořkých látek. "Během roku 2008 se Pardál mezi českými značkami, kterých bylo 178, prodral z hlediska prodeje na šestnáctou příčku," vyzdvihl Boček.
Rok 2009 považuje vedení pivovaru za velkou výzvu a vstupuje do něj i s optimistickou plánovací variantou. "Můžeme se opřít o značku, produkt a finanční stabilitu firmy. Každá krize vede také k tomu, že se vyčistí podnikatelské prostředí, a z toho bychom mohli těžit," věří Boček.

Petr Korbel

Pivovar vyvíjí nové nápoje. Značku Pardál uvedl v roce 2007 na jihočeský trh. V roce 2008 se začala prodávat po celé republice.

Velkou výhodou Budvaru je, že financuje svůj rozvoj z vlastních zdrojů.

1,3 milionu hektolitrů
piva uvaří letos Budějovický Budvar.

O co se hraje
- Budějovický Budvar je nástupcem Českého akciového pivovaru, který vařil pivo v Českých Budějovicích od roku 1895.
- Je majitelem více než 380 ochranných známek registrovaných ve 101 zemích světa. Nejznámější jsou Budweiser, Budvar, Budweiser Budvar, Bud, Budějovický Budvar a Czechvar.
- Ve 111 ukončených sporech vedených s americkou konkurencí v letech 2000 až 2007 vyhrál český podnik 80 případů a v pěti případech skončil spor remízou.
- Vývoz činí 47 procent produkce firmy.

Zdroj: Budějovický Budvar

(Zdroj: Ekonom.cz)

  skenovat0001_1

© Pivní Obzor 2007 - 2024 | Provozováno na RS MAXSOFT