Přejít na navigaci (přeskočit obsah)

AKTUALITY

Se 160 litry piva na jednoho Čecha je konec
29. 10. 2010
t
Jan Veselý, výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven

Za ty roky, co řídí Jan Veselý Český svaz pivovarů a sladoven, tuzemský pivovarnický trh spíš rostl, než klesal. A pokud se domácí spotřeba zadrhla, kompenzoval to výrazně narůstající export.


V letošním roce je všechno jinak. Jen za první pololetí klesla v meziročním srovnání spotřeba o 12 procent. "Tak velký propad tady minimálně od roku 1989 nebyl," říká Veselý.


HN: Jsme na tom v evropském měřítku špatně?


Takhle bych to neřekl. Dostáváme se v té spotřebě blíž k zemím, které mají také velkou pivovarnickou tradici. Jako třeba Německo nebo Irsko. Němci mají roční spotřebu na hlavu kolem sta litrů piva, Irové kolem 130 litrů. My jsme byli zvyklí, že u nás spotřeba byla roky kolem 160 litrů. A s tím je zkrátka konec.


HN: Na jaké hodnoty česká spotřeba nyní klesá?


Zhruba na 140 litrů na hlavu. I tak dál vedeme světový žebříček. To samo o sobě není žádný problém, prostě se blížíme k úrovni některých jiných zemí. Ale problém je, že zatímco tam se trh k této spotřebě dostával skutečně dlouhé roky, u nás je to skoro skokem. A to způsobuje velký tlak na trhu.


HN: Vy říkáte tlak, někteří už dokonce používají výraz "špinavá válka..."


To je trochu silné slovo. Ale je pravda, že letos zažíváme nevídaně vyhrocený konkurenční boj. To je důsledek toho rychlého propadu spotřeby. Pivovary mají přitom výrazně vyšší kapacity, než kolik od nich nyní zákazníci nakupují.


HN: Plzeňský Prazdroj čelí žalobě za údajné klamání spotřebitelů, když jeho ležák Pilsner Urquell má méně než 12 stupňů. Jde podle vás o klamání spotřebitelů?


Určitě ne. Prazdroj se chová v souladu se zákonem a všemi pravidly. Nikde nedeklaruje, že Urquell je dvanáctka, tohle číselné dělení už zákon neuznává. Jde o ležák, který může mít stupňovitost v rozmezí od 11 do 12 stupňů.


HN: Za pololetí napočítal svaz, že se produkce pivovarů snížila o 12 procent. Jak dopadne celý rok?


Obávám se, že celkový roční propad bude ještě větší než v prvním pololetí. Bude to nejhorší číslo za posledních dvacet let.


HN: Proč se letos začaly dovážet ve velkém laciné značky z Polska?


To byste se měl ptát spíš řetězců. Ale podle mě je to jasně dané cenou. České pivovary už nejsou ochotny jít dolů, jak požadují. Na druhé straně je to doklad, že cena má pro Čechy své hranice, prodávat ještě laciněji by zkrátka znamenalo konec slušné pověsti českých pivovarů.

 Zdroj: gastrotrend.cz

  skenovat0001_1

© Pivní Obzor 2007 - 2024 | Provozováno na RS MAXSOFT