Přejít na navigaci (přeskočit obsah)

AKTUALITY

ČSPaS: Letos očekáváme další pokles prodeje piva
9. 9. 2010
t
Loňský rok nebyl pro pivovarnictví velmi příznivý a letošní rok nevypadá kvůli počasí o moc lépe, přesto si Česká republika uchovává svoji pozici důležité pivovarnické země. O vývoji pivovarnictví, a pivovarech jsme si povídali tentokrát s výkonným ředitelem Českého svazu pivovarů a sladoven (ČSPaS) Janem Veselým.

Český svaz Pivovarů a Sladoven údajně opustilo v poslední době několik pivovarů. Které to byly a proč?

 

Byly to například v posledním roce Pivovar Chodovar a Pivovar Březnice a odešli bez udání důvodu. Dalším pivovarem, který odešel, byl Žatec a dále pět pivovarů z K Brewery. Jejich důvodem odchodu, jak sami ve zprávě napsali, bylo to, že se domnívají, že v Českém svazu Pivovarů a Sladoven má privilegované postavení Plzeňský Prazdroj a své postavení využívá k ovlivňování svazu.



A myslíte si, že má Plzeňský Prazdroj Privilegované postavení ve svazu?

 

Plzeňský Prazdroj má 45% podíl na českém pivním trhu. Svoji velikostí je tedy nejvýznamnější. Jinak v Pivovarském svazu je v předsednictvu devět členů, kde má Prazdroj jeden hlas. Nemůže to tedy nějak ovlivnit. Na valné hromadě Pivovarského svazu má každý pivovar jeden hlas a další hlas vždy za další půl milionu hektolitrů, který vyrobí. Prazdroj má tedy 20 hlasů ze 70 celkových hlasů, zhruba tedy 30 %. Má významný vliv, nikoliv však rozhodující. Taková je realita. Je pravda, že několik posledních let se Prazdroj aktivně snažil ovlivňovat chování Pivovarského svazu. Svaz ale není nadřízený orgán, ani žádná agentura. Je tvořen samotnými pivovary. Tak jak pivovary chtějí, tak svaz koná a jedná. Nesouhlasí-li někdo s tím, jak svaz koná a reaguje, tak je to důvod, aby v tom svazu byl a aktivně vystupoval a prosazoval své zájmy a přesvědčoval své kolegy, jak se má ten svaz vyvíjet. Tím, že svaz někdo opustí na protest proti chování Prazdroje, zlepšení nijak neprospěje.



Staví se nějak svaz ke sloganům Plzeňského Prazdroje nebo se když tak musí vyjádřit v případě nesouhlasu jednotlivé pivovary? Mám na mysli slogan k nealkoholickému pivu Birell, které převyšuje ostatní.

 

Zrovna jsme se rozhodli, že metodou hlasování pomocí mailu se k tomu mohou jednotlivé pivovary vyjádřit, jestli je potřeba vyzvat Plzeňský Prazdroj k ukončení kampaně. Prazdroj údajně již kampaň ukončil k 30. červnu letošního roku. Pokud někde billboardy ještě zůstávají, tak je to spíše nižší aktivita agentur, protože třeba nemají jiný billboard, kterým by to nahradili.

 

Jaké plány či změny budete v tomto roce realizovat? Domlouváte třeba v blízké době vstup dalšího pivovaru?

 

Asi 85 % všeho piva vyrobeného v Česku vyrábí členové svazu. Musíme samozřejmě vymýšlet věci, které by zatraktivnily svaz. Kdo odchází bez udání důvodu, tak si většinou říká, že pivovarský svaz stejně bojuje za pivovarnictví jako celek, takže se nic nezmění, i když odejdeme. Na druhou stranu si myslím, že příspěvek na svaz činí 45 haléřů na hektolitr piva, což není velká suma.

 

Jaký vývoj pro obor pivovarnictví odhadujete pro zbytek roku 2010?

 

V loňském roce klesl prodej piva v Česku o 6 % a v letošním roce očekáváme pokles tak dalších 10 %. Nebudou to jen vlivem krize, jako v loňském roce, ale velký vliv má navíc zvýšení spotřební daně na pivo.

Autor: Pavlína Máčalová, zdroj: cianews.cz
  skenovat0001_1

© Pivní Obzor 2007 - 2024 | Provozováno na RS MAXSOFT