Přejít na navigaci (přeskočit obsah)

AKTUALITY

Hospodaření státu v Pivovaru Vyškov vzbuzuje pochybnosti
22. 6. 2010
t
Vedení státního pivovaru, který v červenci kvůli obří ztrátě končí provoz, vynaložilo bez efektu miliony.

Státem ovládaná společnost Jihomoravské pivovary - Pivovar Vyškov - nemusela skončit v obrovské kumulované přes 81 milionů korun a od července v "útlumu". Tedy ukončením provozu - jak rozhodlo v květnu ministerstvo zemědělství (MZe).


Některé informace totiž naznačují, že vedení pivovaru vždy nepostupovalo s péčí řádného hospodáře a pivovar, který nemá dluhy, mohl svou vysokou ztrátu snížit. "V současné době vyplouvají na povrch informace o tom, že pivovar nakupoval zbytečně draho suroviny a různé služby. Také se vynořily informace o nepochopitelném zamítání zakázek představenstvem. Není pak divu, že klesal počet výstav a s ním i tržby. Jako by tyto kroky byly záměrné," říká zástupce zaměstnanců Martin Obruča.


Tomu nasvědčují i některé informace, které mají HN k dispozici. Vedení pivovaru, který skončil loňský rok ztrátou téměř 30 milionů korun při současném propadu tržeb na necelých 34 milionů korun, od loňska odmítalo řadu obchodních nabídek.


Nikdo nereagoval například na nabídky ruského dovozce vyškovských piv firmy Bairos, maďarského Menyhárt ani na nabídky od řetězců Ahold nebo Kaufland. "Je pravda, že od začátku letošního roku jsme nabízeli návrh obchodní smlouvy, ale marně jsme se dožadovali nějaké reakce z Vyškova," vyjádřil se například mluvčí řetězce Ahold Libor Kytýr.


Informace o některých podivných obchodních transakcích loňského vedení pivovaru (ředitel David Kaprál letos v dubnu ze dne na den skončil) potvrzuje i zdroj HN, který má přístup k účetnictví společnosti. Z faktur vyplývá, že například pivní tácky, které pivovar dříve nakupoval sám přímo od dodavatele, loni objednal přes agenturu Break Point.


Za dodávku v hodnotě 75 tisíc korun agentura naúčtovala pivovaru ve dvou fakturách, které má redakce k dispozici, dohromady 130 tisíc bez DPH. Původní dodavatel přitom podle informací HN i loni zjišťoval možnost dodávat tácky pivovaru napřímo.


Vyškovský pivovar dohromady zaplatil od loňského ledna do poloviny letošního března podle soupisu "Faktur partnera" agentuře celkem 6,158 milionu korun. Část nakoupených propagačních materiálů přitom neodpovídala kvalitou jejich vysoké ceně.


Podle Hugo Roldána z MZe ale vedení pivovaru nepochybilo. Nelze se prý například divit, že pivovar neuzavíral další smlouvy s prodejci, jako je zmíněný Ahold, protože od loňského podzimu se stát pokoušel pivovar pronajmout. Přitom ale marně - náklady zhruba jednoho milionu korun za dva tendry vyšly vniveč - nikdo se do finále nepřihlásil. Podle informací MZe zaplatil pivovar agentuře za pivní tácky v jediné faktuře částku 53 680 korun. O druhé faktuře za 76 860 korun se resort nezmiňuje. "Firma Break Point Communications s.r.o. naplnila vše, k čemu se ve smlouvě zavázala," tvrdí Hugo Roldán.


Podle prezidenta Českého svazu malých nezávislých pivovarů a někdejšího majitele nedalekého Pivovaru Černá Hora Jiřího Fuska si úředníci neuměli pohlídat, jak dosazení lidé státní pivovar spravují.


"Jelikož pivovar není zadlužený, dokázalo by schopné vedení využít toho, že se ve Vyškově vaří kvalitní pivo a ztrátu postupně snižovat," tvrdí Fusek, který sám před lety kupoval Černou Horu právě od společnosti Jihomoravské pivovary, pod kterou spadá i Vyškov. Z Černé Hory Fusek vybudoval prosperují pivovar s rostoucí produkcí.

Zdroj: Gastrotrend.cz

  skenovat0001_1

© Pivní Obzor 2007 - 2024 | Provozováno na RS MAXSOFT