Přejít na navigaci (přeskočit obsah)

AKTUALITY

Oblíbené nealko pivo je na ústupu. Jeho spotřeba klesla
26. 4. 2010
t
Výrazný propad loňské produkce piva zastavil dosavadní strmý růst zájmu o nealkoholické značky.

Prodej nealkoholického piva se v Česku zasekl. Pivo, které bylo dosud sázkou na jistý úspěch, loni poprvé po letech strmého růstu u spotřebitelů propadlo. Prodej nejrůznějších nealko a free značek klesl meziročně o šest tisíc hektolitrů na 568 tisíc. Jde o menší pokles, než o kolik se propadl celý pivovarnický trh, ale až dosud konzumace nealka rostla i v těch letech, kdy se pivu jako celku nedařilo.

Pivo s minimálním až nulovým obsahem alkoholu už dnes v Česku vaří na 25, tedy více než polovina průmyslových pivovarů. Mezi těmi ostatními je nemálo těch, které v současné době o vaření nealka vůbec neuvažují.

"Jdeme opačnou cestou. Chceme využít mezery, jež tady vznikla na trhu - poptávce po pivu, které naopak obsahuje víc alkoholu, než dodávají běžně velkopivovary," vysvětluje sládek z Heroldu Březnice František Pinkava. Herold teď zrovna míří na trh se čtrnáctkou Bastard, která obsahuje 6,4 procenta alkoholu nebo speciálem Herold Bohemian Bronze lager s 5,8 procenta alkoholu.

Vlastní nealko pivo neprodukuje například ani větší než březnický pivovar - Pivovar Svijany. Ten si nealko značku Svijanský Vozka nechává vařit jinde. "Ve Svijanech máme kapacitu plně zaplněnou klasickým pivem, vařit nealko není pro nás ekonomicky výhodné, Vozka představuje jen zlomek našich prodejů," podotýká ředitel pivovaru Roman Havlík.

Pivovary v Česku uvařily loni kolem 18,6 milionu hektolitrů piva, meziročně o šest procent méně. Pro většinu tak zůstává jen mírně klesající nealko pivo stále příležitostí na trhu. Spotřeba ostatních druhů piv - výčepních, ležáků i speciálních - klesá totiž o poznání rychleji.

Pivovarnická skupina Heineken vaří kromě nealko varianty Zlatopramene a Starobrna nově i zvláštní značku Fríí, jiné přední skupiny jako Prazdroj, Staropramen nebo Budvar sázejí na značku jednu.

Nejprodávanější je přitom Radegast Birell od Prazdroje, který má více než poloviční podíl trhu. Přilákat abstinenty se úspěšně snaží i malé pivovary. Z nich třeba Bernard nebo Černá Hora vaří kromě světlé i polotmavou variantu nealko piva.

Zdravější životní styl, přísné postihy řidičů, ale i větší kvalita nealko piv způsobily, že piva s téměř nulovým obsahem alkoholu dnes představují více než tříprocentní podíl na veškeré tuzemské pivní produkci. Ještě před deseti lety to bylo zhruba půl procenta. V Evropě se tenhle podíl blíží k pěti procentům.

Podle lidí z branže se dá čekat pokles prodeje nealko piva i letos, ale podíl na celkové výrobě může naopak růst. Letošní produkce pivovarů se totiž zatím vyvíjí hůř než loni. "Já myslím, že podíl nealko piva na celkové produkci poroste. Zřejmě už ale takovým tempem jako v minulých letech nebudou přibývat nové značky," soudí výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.


Nealko pivo v ČR



Zdroj: iHNed.cz
  skenovat0001_1

© Pivní Obzor 2007 - 2024 | Provozováno na RS MAXSOFT