Přejít na navigaci (přeskočit obsah)

AKTUALITY

Menší pivovary: Jaká krize?
12. 10. 2009
t
Přestože se českému hospodářství příliš nevede, pivovary v kraji prodávají piva stejně nebo ještě více než vloni. Některé dokonce zavádějí nové značky a na trhu s nimi mají úspěch.


Hradec Králové - Pivovary v Královéhradeckém kraji si pochvalují letošní odbyt piva. A to přesto, že některá média v poslední době popisovala, jak klesá návštěvnost restaurací a že Češi v době krize vyměnili svou oblíbenou hospodu za lahvové pivo. Pivovarům zřejmě napomohlo i nebývale teplé a suché léto a s ním rostoucí žízeň.

Pivovarům letos pomáhá jedenáctka Situace nahrává menším, regionálním pivovarům. Mnozí pivaři totiž začínají před známými značkami velkých výrobců dávat přednost postaru vařeným místním pivům. Menší pivovary toho využívají a začínají vařit i další druhy piv, především dnes velmi populární jedenáctku. Právě její zavedení si pochvaluje vedení náchodského pivovaru Primátor. „To, že jsme ji uvedli na trh na začátku léta, se vyplatilo. Někteří lidé v hospodách v Náchodě a okolí si už dají naši jedenáctku raději než některé z piv od velkých výrobců,“ říká pracovnice oddělení marketingu pivovaru Primátor Veronika Janstová.

Dodává ale, že právě na Náchodsku je těžší kontrolovat vývoj spotřeby piva Primátor: „To proto, že naše pivo je tady prakticky v každé hospodě. Ale víme, že naše jedenáctka se na trhu zavedla opravdu dobře, zejména v letních měsících. A odbyt pokračuje i teď. S prodejem piva jsme na tom lépe než vloni.“

Na Hradec útočí Primátor i Votrok Primátor „zaútočil“ i na královéhradecké pivaře, kde v polovině září otevřel vlastní restauraci. „Tam máme na čepu sedm druhů piv. Samozřejmě se snažíme dostat naše pivo i do dalších lokálů,“ připomíná Janstová.

Protože Hradec před deseti lety o vlastní pivovar přišel, otevřela se tam možnost odbytu i pro pivo z Havlíčkova Brodu. Tamní pivovar totiž spolu s bývalými pracovníky hradeckého pivovaru začal vařit jedenáctku Votrok, kterou pod názvem Hradecké pivo od září do krajského města úspěšně dodává.

Stejně jako jiným pivovarům, které část své produkce vyvážejí, náchodskému pivovaru dělá problémy slabá koruna. Snaží se však zajímavé trhy v zahraničí dál hledat. „Před dvěma měsíci jsme vyvezli kamion lahvového piva do Toga v Africe. Byl to sice jednorázový export, ale jednáme tam dále. Zkoušíme to i v jiných zemích. Vyvezli jsme pivo i na Ukrajinu, část produkce šla i do Ameriky,“ říká Janstová.

Broumovskému pivovaru fandí polští pivaři Také pivovar v Broumově-Olivětíně zaznamenal lepší sezonu než vloni. Jeho majitel a ředitel Jaroslav Nosek rovněž pozoruje větší poptávku po jedenáctistupňovém pivu. Tamní pivo Bitter, které pivovar v posledních dvou letech více chmelí, má výrazně hořčí chuť. „Zdá se, že na trhu je větší poptávka spíš po jedenáctkách, my zaznamenáváme zájem hlavně v jiných regionech, například v Praze, Brně nebo na polském trhu. Tam se naše speciální piva prodávají podstatně lépe,“ tvrdí Nosek. Dodává, že to jsou především piva nefiltrovaná a také ovocná. Pivovar například nedávno uvedl na trh tmavé třešňové či světlé meruňkové pivo, s nimiž uspěl.

„Některé hospody taková piva vyhledávají, protože chtějí svým hostům nabídnout něco jiného než piva velkých pivovarů, která jsou téměř v každé restauraci. Mnohé hospody velmi často sortiment piv obměňují,“ říká Nosek.

Olivětínský pivovar hodně spoléhá na polské pivaře. „Tady v příhraničí máme odbyt především díky Polákům, kteří sem jezdí právě pro nefiltrované pivo. Dokonce si myslím, že co do požadavků na kvalitu piva jsou daleko osvícenější než Češi,“ míní ředitel.

Hlavně letos prý pozoruje jejich zvýšený zájem o pivovar: „Jezdí sem hodně lidí z Polska. Paradoxně u nás v regionu takový zájem nepociťujeme. Možná je to určitou averzí k našemu pivu z předchozích let. Mnozí z místních lidí dnes ani nevědí, jaké pivo se v pivovaru vaří. Naopak skupiny Poláků, které k nám přijíždějí na prohlídku z Dolního Slezska, považují pivovar za svůj.“

Tambor - start pivovaru z říše snů Doslova husarský kousek se podařil pivovaru Tambor ve Dvoře Králové nad Labem. Přestože pivo začal vařit teprve letos, vysněný prodej tisíc litrů týdně překonal už v srpnu a teď vaří týdně mezi třemi a čtyřmi tisíci litry. Nedávno se svou nefiltrovanou jedenáctkou obsadil první místo mezi jedenáctkami v celorepublikové soutěži Dočesná v Žatci.

Pivo Tambor dnes znají štamgasti z osmdesáti hospod v kraji a šéf pivovaru Nasik Kiriakovský trochu s nadsázkou říká, že start jeho pivovaru je úspěchem z říše snů: „Navázali jsme asi na to nejlepší z pivovarnictví, co ve Dvoře Králové nad Labem bylo.“

Také on potvrzuje, že lidé mají o jedenáctku zájem. „Navíc hospody, které dříve nefiltrované pivo odmítaly, se teď o něj samy hlásí. Zájem o naše pivo je z celé republiky. Dodáváme do Brna, Olomouce, Hradce Králové i do pěti hospod v Praze,“ pochvaluje si Kiriakovský.

S tím, že lepší pivo vaří všechny menší pivovary, ale nesouhlasí: „Byl jsem teď na soutěži malých pivovarů v Plzni. Lidé si tam na některém pivu pochutnávali, ale jiné vylili do kanálu.“

Tambor prý vsadil na poctivost. „Kupujeme dražší slad než některé jiné pivovary. U nás musí být pivo deset dnů na spilce a podle druhu třicet nebo šedesát dnů v ležáckém sklepě,“ tvrdí Kiriakovský.

Krizi nepociťují ani minipivovary Žádnou krizi nezaznamenaly ani takzvané minipivovary. Například hostinec U Hušků v Bělči nad Orlicí letos vytočil o třetinu piv Car a Carevna víc než loni. „Krizi nepociťujeme, naopak,“ říká nájemce hostince Jiří Čížek.

Pivovar Krakonoš v Trutnově zatím žádné výkyvy v poptávce po svém pivu nepozoruje. „Náš prodej je, alespoň v údajích za první pololetí, stejný jako vloni,“ řekl jeho ředitel Karel Janko. Dodal, že zatím hovoří o krizi nerad, protože si myslí, že na pivovary ještě pořádně nedopadla.

 
    * PETR BROULÍK (zdroj: iDnes.cz)

  skenovat0001_1

© Pivní Obzor 2007 - 2024 | Provozováno na RS MAXSOFT